Senaste inlägg

2023-06-08

Fem snabba till Per Caiman

I vår serie “5 Snabba” har vi nu kommit till Per Caiman, en frisbeespelande, erfaren NetSuite-konsult. Per är dessutom en av de som varit med Noresca några år och förutom att hjälpa NetSuite-kunder få ut maximalt av sin investering så ligger personalfrågor honom varmt om hjärtat.

Vi tog tillfället i akt att prata med Per på en promenad mot Delsjön.

Per berätta lite om din resa som NetSuite-konsult på Noresca?
Ja, resan började för ett tag sen, jag är utbildad civilekonom men har alltid haft ett stort tekniskt intresse. När jag plötsligt en dag stod mellan jobb blev jag tipsad av en vän, som jobbade med NetSuite, att de sökte personal och när jag fick veta mer om systemet och jobbet insåg jag att det var ett perfekt sätt att kombinera ekonomi och teknik. Resan gick via Alterview Acando & CGI som för så många andra.

I vår intervjuvserie så har många lyft olika konkurrensfördelar med NetSuite, är det något du vill belysa?
Jag har bland annat jobbat med oerhört snabbväxande bolag inom e-handel och de lyfter framförallt fram NetSuites stöd för snabb internationell expansion där de enkelt kunnat sätta upp nya bolag på nya marknader.
Systemet har inte bara “funkat” för dessa kunder utan har kunnat stötta dem och möjliggjort en snabb tillväxt. Andra kunder har ställt specifika och komplexa tekniska krav på oss konsulter på Noresca och på NetSuite som system. Att NetSuite inte bara är ett konfigurerbart affärssystem utan även en utvecklingsplatform innebär att våra kompetenta utvecklare har väldigt stora möjligheter att specialanpassa eller helt bygga kundspecifika lösningar.

Vad upplever du att dina kunder pratar om nu, vilket ämne berör de flesta kunder för tillfället?
Sömlöst automatiserade flöden med integrerade systemlandskap som förenklar eller helt eliminerar tråkiga, tidskrävande manuella processer är något vi ser fler och fler efterfråga. Vi är så vana nu för tiden att allt bara ska funka och på precis samma sätt ställer våra kunder krav på oss att leverera ett system och lösningar som “bara funkar”.

Väl framme vid Delsjön kommer vi till de lite mer lättsamma frågorna om Noresca.

Berätta Per, hur är det att jobba på Noresca?
Noresca är en arbetsplats som utmanar och uppmuntrar, som inspirerar och engagerar, där vi stöttar och hjälper varandra. Det är en oerhört lärorik plats att vara på och framförallt har vi väldigt roligt!

Är det något du vill tillägga innan badet?
Egentligen inte, kanske bara summera det hela med en av de saker som gör jobbet extra stimulerande. Det är en enorm tillfredställelse att få skapa fungerande lösningar på komplexa problem. Det kan handla om att konfigurera och sätta upp NetSuite, eller utveckla specialanpassade lösningar, eller kanske bara stötta kunden i ett internet förändringsarbete. Oavsett hur är jag når fram till slutresultatet är problemlösningen det mest stimulerande för mig.