Senaste inlägg

2023-05-03

Fem Snabba till Ulf-Björn Rönn

Historien om hur Ulf-Björn Rönn kom till Noresca är spännande. Ulf-Björn jobbade som CFO på Ridestore vid implementationen av NetSuite som Noresca ansvarade för. Implementationen gjordes på rekordtid, dessutom etablerade man sig på en ny kontinent som sen banade sedan väg för en sällan skådad framgångssaga med mer än dubblad omsättning och tripplad vinst, idag omsätter Ridestore långt över miljarden. Ulf-Björn var drivande i frågan om implementering av nytt affärssystem. Noresca och Rönn arbetade mycket framgångsrikt tillsammans, resten är historia.

Vi fick tag i Rönn på tåget mellan Göteborg & Stockholm när han var på väg till möte med Matsmart.

Din resa till Noresca kommer från kundsidan, vilket inte är helt ovanligt för Noresca. Berätta kort om hur du upplevde det hela?
Ja, det var en extremt hektisk period där vi på rekordtid skulle implementera ett nytt affärssystem (NetSuite) för att kunna skala upp verksamheten. Det blev långa dagar och helger för både oss på Ridstore & Noresca men vi kom i mål med lite marginal faktiskt. Med hänsyn till att start till go-live var fyra månader och dessutom på en helt ny marknad för Ridestore, så kunde det inte gått bättre.

Du har en intressant bakgrund, berätta lite?
-Ja det blir så med åren, CV:et för 20 år sen fick plats på en A4 idag krävs det tre skrattar Ulf-Björn. Det har blivit en del olika roller och företag under åren, allt från CFO och CIO till redovisningschef på bolag såsom Euromaster, Scorett, Nelly, ECCO…. mycket retail och e-handel har det blivit.

Vad jobbar du främst med på Noresca
-Vardagen är helt klart varierad här på Noresca. Jag jobbar med allt från analys och design av affärsprocesser till internt jobb för Noresca gällande processer & ekonomistyrning men det roligaste är nog att hjälpa kunder med råd och tips för deras internationella expansion.

Du har jobbat med flera olika affärssystem, det skulle vara intressant att höra vad du finner så unikt med NetSuite?
-Att det är globalt skalbart och enkelt att växa med. En global databas som konstant är konsoliderat gör företaget enklare och mer snabbstyrt. Enkelt att integrera med. För bolag som blickar mot en internationell expansion är detta avgörande.

Kan du se några trender, är det något speciellt som kunder efterfrågar, blir det vanligare med vissa frågor?
-För tillfället skulle jag säga stöd för kringsystem, att man kan integrera befintliga lösningar in i NetSuite. Många av våra kunder ställer frågor om hur man etablerar sig i olika länder, vilket stöd har NetSuite och hur kan vi hjälpa dem?

Hur är det att jobba på Noresca?
-Stimulerande och glädjefyllt, man gör skillnad. Bolaget har Nordens mest erfarna NetSuite konsulter så finns det alltid någon att fråga om hjälp om man kör fast med något. Sedan är det ju kul att Noresca själva är ett tillväxtbolag, vi fick ju DI Gasellpris för någon månad sedan.